Znak towarowy to bez wątpienia jeden z najcenniejszych elementów majątku całej firmy. To dzięki niemu dany towar albo marka jest wyjątkowa, oryginalna i często rozpoznawalna na całym świecie a przecież budowanie wizerunku firmy to nie jest sprawa prosta ani tania. Właśnie dlatego o znak towarowy warto dbać i go chronić. W końcu chyba nikt z nas nie chce, aby nieuczciwa konkurencja wykorzystywała jego markę i podszywała się przez oferowany produkt czy usługę. Jednak jak wygląda ochrona znaku towarowego i ile taki okres ochronny trwa w Polsce i na świecie? Dziś postaramy się odpowiedzieć na te pytania!

Ochrona znaku towarowego w Polsce

Zacznijmy od tego, jak ochrona znaku towarowego wygląda w naszym kraju. Najważniejsza sprawa to to, że aby znak towarowy w ogóle mógł skorzystać z ochrony prawnej, musi zostać zarejestrowany w odpowiednim urzędzie do spraw własności przemysłowej. W Polsce takim urzędem jest Urząd Patentowy RP znajdujący się w Warszawie. Co istotne w naszym kraju ochrona znaku towarowego obowiązuje od momentu jego zgłoszenia, nawet jeśli całe postępowanie związane z uzyskaniem świadectwa ochrony, trwać będzie dłużej. To bardzo ważne, ponieważ nawet jeśli ktoś zgłosi taki sam znak towarowy po nas, to i tak nam będzie przysługiwało pierwszeństwo jego używania. Podkreślmy też najważniejszą sprawę, czyli długość ochrony prawnej, która w Polsce wynosi 10 lat, a po tym terminie może być przedłużana na kolejny tego typu okres ochronny. Dziać może się tak praktycznie w nieskończoność!

Ochrona znaku towarowego na świecie

Znak towarowy chroniony jest prawnie na całym świecie. Właśnie dlatego firmy międzynarodowe mogą posługiwać się bez obaw swoim znakiem towarowym w praktycznie każdym kraju. Taka ochrona, zarówno w UE, jak i USA, także trwa 10 lat i później może być przedłużana na kolejne okresy tego typu. Oczywiście od tej reguły bywają wyjątki. Są kraje, w których ochrona znaku towarowego trwa krócej – 7 lat. Wynika to z faktu, że długość ochrony prawnej zależy od przepisów danego kraju.

Jakby jednak nie było, jeśli więc prowadzisz swoją firmę i dbasz o jej wizerunek, pomyśl o zgłoszeniu swojego znaku towarowego i ciesz się jego ochroną prawną!

Categories: Blog