Na czym polega badanie zdolności rejestracyjnej znaku towarowego?
Jeśli planujesz rozpocząć nową działalność gospodarczą, zapewne masz wiele pytań. Pytania takie, które wielu przyszłych właścicieli firm pomija: "Czy proponowana przeze mnie nazwa firmy i logo są chronione przed naruszeniem znaku towarowego?". Kwestia ta ma ogromne znaczenie dla przyszłości naszej firmy i jej rozpoznawalności na rynku.
W rzeczywistości im wcześniej podejmie się kroki w celu ochrony własności intelektualnej, tym większa szansa, że w przyszłości będzie można używać znaków towarowych w większej liczbie krajów. Pojawia się jeszcze kwestia: badania zdolności rejestrowej znaku towarowego.
Sprawdzenie znaku towarowego – badanie przez Urząd
Zanim zgłoszenie zostanie rozpatrzone, Urząd Znaków Towarowych przeprowadzi poszukiwania w celu ustalenia, czy znak nie był już używany przez kogoś innego. Na przykład, jeśli chcesz zarejestrować znak towarowy "Pizza" dla usług restauracyjnych, ekspert sprawdzi, czy nie ma innych zarejestrowanych lub oczekujących na rejestrację podobnych znaków związanych z restauracjami lub firmami gastronomicznymi. Sprawdza również, czy istnieją niezarejestrowane znaki towarowe na tyle podobne do Twojego znaku, że mogłyby wprowadzić w błąd konsumentów dokonujących zakupów produktów i usług.
Jeśli dwa zgłoszenia kolidujących ze sobą znaków towarowych zostaną dokonane równolegle, obie strony mają sześć miesięcy na złożenie sprzeciwu w Izbie ds. znaków towarowych (TTAB). Po rozpatrzeniu zgłoszenia ekspert może wydać jeden z kilku możliwych wyników: 1) odmowa rejestracji; 2) przyznanie rejestracji pod pewnymi warunkami; 3) całkowita odmowa rejestracji, głównie z powodu kolizji z innym zarejestrowanym znakiem towarowym należącym do innej strony.
O czym musisz pamiętać w związku z badaniem znaku towarowego?
Mamy nadzieję, że dzięki tym wszystkim informacjom lepiej rozumieją Państwo, na czym polega badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Nie jest to proces szybki, ale pomoże chronić Twoją firmę.